Wat is een Consultant

Wat is een consultant?

Een consultant is iemand die advies geeft aan een specifieke groep van mensen. Die 'iemand' dat ben jij. Het advies is wat je verkoopt. En die specifieke groep van mensen is jouw Niche.

Het is vrij eenvoudig. Je hebt drie elementen. Je hebt 'iemand', het 'advies' en de 'groep van mensen'. Die 'iemand' dat ben jij. Heel eenvoudig dus. Het advies, dat is wat je gaat verkopen. Het omvat datgene wat je aan een groep mensen gaat verkopen. Het enige wat je moet onderzoeken wanneer je als consultant verder wil in 't leven of een consultancy bedrijf wil opstarten, is dus het advies en de doelgroep. Zo simpel is consulting.

Waarom kopen mensen advies?

Advies is wat je gaat verkopen. Maar waarom betalen mensen voor advies? We moeten dit eerst goed leren begrijpen vooraleer je gaat bepalen wat je gaat verkopen. Want veel mensen willen starten als consultant maar hebben nooit nagedacht over 'waarom iemand advies zou inwinnen en ervoor wil betalen'. Ze starten gewoon met een zaakje en denken van: 'weet je wat, ik ga dit verkopen want ik geloof in dit product of de dienst'. Dus tracht absoluut eerst te begrijpen waarom mensen jouw dienst of product willen kopen, want zonder deze oefening ga je blokkeren of falen. Dit gaat men jou ook niet leren in de lessen economie of waar dan ook. Nergens ga je dit leren.

Het is pas wanneer je bij dit gegeven stilstaat, dan je echt succesvol zal worden. Kijk even door jouw raam en stel je de vraag waarom mensen dingen kopen of verkopen, waarom bepaalde mensen rijk worden, anderen dan weer niet. Te moeilijke vraag denken ze dan en ze beginnen gewoon. Ze zien de economie zoals ze is, maar stellen er zich geen vragen bij. Maar het wordt tijd dat men de realiteit onder ogen leert zien.

Hoe zie ik de wereld van kopen en verkopen, als consultant?

Ik weet vrij goed waarom mensen kopen en verkopen. Hoe de trends evolueren en hoe ik mijn positie in de markt neem, vandaag de dag. Mijn visie als consultant op geld verdienen wijkt compleet af van de manier waarop de meesten erover denken. De toegevoegde waarde van wat je verkoopt of koopt en het belang van de verdiensten daar rond, heb ik goed leren inschatten. En het innemen van een positie in de markt is cruciaal. Alles valt en staat met wie je bent op dit moment in de maatschappij. Het gaat over jouw familie, vrienden, kennissen en relaties. Vervolgens over hun familie, vrienden, kennissen en relaties. En ga zo maar door. En uiteindelijk kan je dus clusters maken die overlappingen hebben en tegenstrijdigheden. Met andere woorden, iedereen zijn eigen geloof en overtuigingen. Maar we weten nog steeds niet waarom mensen kopen of verkopen. Er is tijd nodig...

Wat moet je met het aspect 'tijd' als consultant?

Als consultant ben je onderhevig aan een aantal factoren. Ik som enkele van de belangrijkste op. Tijd, verbinding en bewustzijn bijvoorbeeld; Alles heeft tijd nodig. Een baby heeft dat ook nodig. Die baby heeft ook bewustwording nodig om verder door 't leven te kunnen. En diezelfde baby wil ook verbonden blijven met jou en anderen en handelt volgens de signalen die hij opvangt. Na vele jaren, veel mensen te hebben ontmoeten en veel te hebben ingezien, slaat hij zijn vleugels uit en trek de wereld in. Met de inzichten die hij heeft. Op de manier dat hij opgegroeid is geweest. En dan wil hij iets neerzetten in 't leven. Al dan niet om een ander te helpen. Maar om een ander te kunnen helpen, moeten we eerst onszelf helpen en begrijpen. Want we weten nog steeds niet waarom mensen kopen of verkopen.

Waarom moet ik mezelf leren begrijpen als consultant?

We hebben onze eigen overtuigingen en opvattingen. En toch loopt er van alles mis. We verkondigen de waarheid over succes maar hebben geen overvloed. Of we zijn super rijk maar niet gelukkig, of ziek of de relatie loopt spaak. Dit is geen succes. Of mensen gaan over kop, krijgen een burn-out, moeten herbronnen, ondergaan diverse drama's en noem maar op. Dus we hebben de waarheid niet gevonden. We weten nog steeds niet waarom mensen kopen of verkopen en willen de kloof niet zien. Ze verkopen wat een ander succesvol verkoopt. En ze kopen wat de massa koopt. Maar het is niet blijvend. Teveel uitdagingen op dit pad.

Tijdloos en consistent verkopen of als consultant door het leven

Als consultant wil je mensen adviseren en helpen. En daarom moet je eerst weten waarom mensen kopen en verkopen. Kijk naar wie je bent op vandaag. Wat heb je bereikt? Wat wil je nog bereiken? Kan je dit schetsen of in beeld brengen? Durf je de confrontaties aan? Ben je bereid om de waarheid hierover te leren kennen? Niet de waarheid die je leert verkopen, maar de waarheid die leert inzien waarom iemand iets koopt of verkoopt. En waarom iemand blijft kopen of verkopen. En dit proces inzien neemt tijd en vergt overgave, inzet en meer. Het kost ook geld. Want ik geloof niet in gratis. Zeker niet wanneer het over diepere verbinding gaat, business spiritualiteit en tijd.

Een consulting programma - consultancy

Wil je mijn geheimen en inzichten leren kennen? Boek dan een consulting programma. Afhankelijk of je een bedrijf hebt of niet, kan je investeren in een programma van bv. 6 of 12 weken. Of je investeert in een persoonlijke training. Maar je moet echt investeren in deze diepere inzichten om een permanent en stijgend succes op te bouwen als consultant.

Wenst u op de hoogte te blijven van onze laatste nieuwtjes?

Geef hieronder uw e-mailadres in
Terug naar boven